2019-09-28 20:34 #0 av: JRSN

Denna metod är att se som ett komplement till Knackningsterapi (Emotional Freedom Technique - EFT). De negativa låsningarna kan behöva lösas upp först, med EFT. Men därefter kan Positiv Energi-Psykologi vara mer verksamt.

Metoden 'Positiv Energi-Psykologi' som beskrivs här följer i allt väsentligt 'Laura Lawson Boatman's  utarbetade system. Hon använder i princip samma akupunkter som i tekniken EFT, dock något modifierat. Men Laura använder inte knackningar utan endast ett lätt tryck med fingrarna på akupunkturpunkterna i fråga. 

Minnesfrasen

Minnesfraserna består uteslutande av positiva affirmationer. Emellertid är alla 'jag-syftningar' borttagna. Laura menar att medvetandet lättare tar till sig det underliggande budskapet om den starka kopplingen till individen tonas ner. Så istället för frasen, 'jag känner mig lugn och harmonisk', så omvandlas frasen till; 'känner lugn harmoni'. Denna neutrala mening accepteras lättare av sinnet.

Akupunkterna

Läget på aktupunkturpunkterna beskrivs i diagrammet nedan. Säg din minnesfras samtidigt som du placerar fingrarna på akupunkterna efterhand, ca. 5 sekunder:

1. Insidan av ögonbrynen. Använd båda händernas pek- och långfingrar.

2. Utsidan av ögonbenet. Pek- och långfingrar på båda sidorna.

3. Nedanför ögonen i jämhöjd med pupillen. Pek- och långfingrar.

4. Under näsan. Andra handen vilar samtidigt på hjärtat.

5. Hakan. Andra handen vilar samtidigt på  hjärtat.

6. Nyckelbenet. Tummen och långfingret (pekfingret) berör nyckelbenet på båda sidor medan andra handen vilar på magen.

7. Under armen (enligt bild). Andra handen vilar på magen.

8. Tummen berör pekfingret med båda händerna (insidan av pekfingernageln).

9. Tummen berör långfingret med båda händerna (insidan av långfingernageln).

10. Tummen berör ringfingret med båda händerna (insidan av ringfingernageln).

11. Tummen berör lillfingret med båda händerna (insidan av lillfingernageln).

12. Avslutning. Båda händerna placeras i kors över hjärtat.

Exempel på minnesfraser (hitta gärna på egna efter behov)

  • Känner lugn harmoni.
  • Upplever rikedom och välstånd.
  • Känner avkoppling och frid.
  • Känner lycka och välsignelse.
  • Upplever smärtfrihet och avkoppling.
  • Känner glädje och förnöjsamhet.
  • Upplever enhet med världsalltet.

Upprepning

De tolv punkterna gås igenom tre gånger för varje 'behandling'. Variationer på minnesfrasen kan utföras vid varje akupunkt. Variationer på första minnesfrasen ovan kan till exempel vara: 'Känner lugn harmoni', 'I harmoni med omvärlden', 'Avslappnad och säker', 'Vet att allt är bra', 'Känner tillitsfullhet', och så vidare.


Se Laura Lawson Boatman's introduktion på YouTube!

Eller, läs hennes hemsida.