Annons:
Etikettinspiration
Läst 1192 ggr
JRSN
9/5/19, 1:44 PM

Ett vidgat perspektiv

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bortom det känslomässiga

Av tradition handlar ju knackningsterapi mest om känslomässiga problem och blockeringar. På engelska kallas ju metoden 'Emotional Freedom Technique', dvs 'Känslomässig frihetsteknik'. Och visst, 90 procent av alla problem som vi har som människor rör, på ett eller annat sätt, det känslomässiga området. Men en stor del av knackningsterapin behandlar faktiskt rent fysiska sjukdomar och åkommor.

Ett och samma meridianfält

Men när vi knackar så behandlar vi ett och samma akupunkturfält för meridianer. Det är således inga specifika linjer för just känslomässiga problem. Knackningen är inriktad på meridiansystemet i stort. Detta är intressant för det öppnar upp fältet för möjliga terapiformer. Vi har redan nämnt de rent kroppsliga åkommorna, där knackningsterapin fungerar utmärkt. Men andra områden är människans mentala och själsliga områden. Det finns anledning att tro att EFT har samma effekt där!

Det mentala och det själsliga

Fokus på det mentala innebär inte nödvändigtvis endast mentala sjukdomar. Det skulle lika gärna kunna handla om mentala färdigheter av olika slag. Att använda knackningsterapin skulle, på ganska kort tid, kunna förbättra någons färdigheter. Detta kan gälla matematik, arkitektur, kemi, fysik, astronomi etc. Man knackar alltså för kunskaper som ännu inte finns men där förutsättningarna i sig ökar.

Själslig knackningsterapi blir lite mer abstrakt men skulle kunna handla om att få kontakt med det högre jaget eller med Gud/Universum på ett bättre sätt. Man kan också tänka sig en knackningsrunda för att underlätta ut-ur-kroppen-upplevelser, om man är inne på den biten. De som vill förbättra sin intuitiva förmåga kan med stor sannolikhet göra det också. Finns det egentligen några gränser för EFT?

Framtiden och det förgångna

Att knackningsterapin klarar att påverka framtiden har redan kunnat påvisas, åtminstone den aktuella personens 'känslor' för framtiden, om det nu handlar om ett körkortsprov eller vad som helst. Att influera det förgångna måste vara en av de allra mest värdefulla metoderna. Det finns ofta trauman i det förgångna som ännu i dag hindrar och hämmar vår framgång. Att bearbeta dessa löser upp blockeringar.

Ett problem här är kanske att identifiera problemet, speciellt när det ligger långt tillbaka i tiden. Det finns, menar jag, till och med händelser från tidigare liv som på ett eller annat sätt påverkar våra dagliga liv. Knackningsterapin i sig kan, så vitt jag vet, inte urskilja dessa trauman. Frågan är om det är nödvändigt att identifiera det som orsakar störning. Knackningsterapin går ju direkt på de faktiska problemen!

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

  • Redigerat 1/5/21, 1:17 PM av JRSN
Annons:
JagVetVägen
9/6/19, 8:35 PM
#1

Nu gör du mig nyfiken. Intressant med ämnen. Tex ang matematik, hur går det då rent praktiskt till? Många elever skulle ju ha stor nytta av knackningsterapin inför skolans kärnämnen, där de får kämpa för att bli godkända.

Fridens Liljor

JRSN
9/6/19, 10:23 PM
#2

#1 Är inte helt säker själv, det här är nytt för mig också. Men jag tror att allt handlar om problemformuleringen, eller 'minnesfrasen', som man säger. Den här typen av terapiform har ju formuleringen: 'Även om jag [problem], så accepterar jag mig själv djupt och villkorslöst.' Översatt  till något konkret så skulle det kunna bli:

'Även om jag upplever matematiken som svår, så accepterar jag mig själv djupt och villkorslöst'. Samtidigt då som man knackar på angivna punkter. En sådan procedur kommer sannolikt minska upplevelsen av matematiken som svår.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

JRSN
9/6/19, 11:16 PM
#3

Man lär ju också kunna knacka, inte bara på problem, utan även som ett sätt att utveckla det man redan kan. Exakt hur minnesfrasen blir då är jag inte klar över men ska kolla upp det. Intressant! ☝️

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

JagVetVägen
9/6/19, 11:42 PM
#4

Ja detta vill jag lära mer om. Vill veta vart knackningarna ska göras. 🤔

Fridens Liljor

JRSN
9/7/19, 11:22 AM
#5

#4 Javisst! Kolla först på denna sidan. Därefter på den här sidan för att se var knackningspunkterna finns. Programmera själva problemet genom att knacka på 'Handkanten' (Karatepunkten), fortsätt därefter med den ordinarie rundan som börjar på toppen av huvudet. Obs, man behöver inte knacka längre än till och med punkt 9 (nersidan av handleden), resten är överkurs. Men upprepa gärna samma runda flera gånger för bättre resultat. 👍

Den här videon visar väldigt tydligt hur knackningsrundan går till:

EFT Basic Recipe Tutorial

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

  • Redigerat 9/24/20, 9:19 AM av JRSN
Upp till toppen
Annons: